- Back to Home »
- Liberalitzem l'educació!
Posted by : C
dilluns, 13 d’abril del 2015
Cap a la llibertat educativa: educació privada i universal.
En els últims mesos s’ha debatut moltíssim sobre la nova llei
d’educació: la Ley Orgánica para la Mejora de la Calidad Educativa
(LOMCE), coneguda com a Llei Wert. Milers d’estudiants d’arreu
d’Espanya van sortir el passat mes d’octubre al carrer a manifestar-se
en contra d’aquesta reforma educativa. Com a estudiant que sóc,
però, em sento molt decepcionat amb els demés alumnes. La gran
majoria d’estudiants, a part de demanar que s’aturin les retallades no
aporten mesures concretes per millorar la nostra educació. Quants
dels que es va
n manifestar a tota Espanya en contra la LOMCE
s’han llegit la llei? La gran majoria deuen estar esperant que
surti la peli, perquè el que és el llibre no se’l pensen llegir.
Dit això, podem començar a contestar els diferents motius pels quals
els estudiants critiquen la Llei Wert. Bàsicament, l’argument que
utilitzen la majoria de joves és el mateix: la nova llei d’educació és
una imposició del Partit Popular i ens pretén adoctrinar. Els crítics
més actius amb la reforma educativa insisteixen en que el govern té
intenció d’adoctrinar-nos, en que ens volen inculcar els seus valors
(suprimint l’Educació per a la Ciutadania i donant més pes a la religió,
per exemple) i en que ens volen imposar el bilingüisme en aquelles
comunitats on hi ha altres llengües vehiculars, a part d’altres motius
més concrets. Jo mateix estic en contra d’aquesta llei educativa i de
l’adoctrinament al qual ens volen sotmetre, però sóc conscient que
TOTES les lleis educatives són imposades i que TOTES tenen
funció adoctrinadora, en major o menor mesura.
Als conservadors els agradaria que l’escola pública ensenyi valors
religiosos, la moral cristiana i la disciplina, mentre que als
progressistes els agradaria que l’escola transmeti les idees d’igualtat
entre les persones, independentment de la raça, el sexe i l’orientació
sexual. A l’esquerra li encanta que el sistema educatiu promogui
l’estat del benestar i la cura del medi ambient, mentre que la dreta
prefereix explicar les bonances del lliure mercat i ensenyar la teoria
del disseny intel·ligent, a part de la darwinista. Per això dic que
imposició ho és tant un sistema educatiu ideat per la dreta, com un
ideat per l’esquerra, com un consensuat i com un acordat per la
comunitat educativa.
Per què dic que és una imposició? Doncs perquè és impossible
que totes les famílies que tinguin fills en edat escolar estiguin
d’acord amb el mateix sistema educatiu. Així doncs la meva
família podria donar més importància al coneixement de l’anglès i als
meus veïns els hi agradaria que a l’escola pública s’impartissin més
assignatures artístiques; a la família d’un amic meu potser li
agradaria que s’ensenyés la moral alcorànica, mentre que a una
amiga meva potser li interessaria que es donés més importància a les
humanitats; el meu professor de castellà li donaria molta importància
a les noves tecnologies mentre el meu profe de física preferiria seguir
amb els mètodes tradicionals. En definitiva, cadascú de nosaltres
té un sistema educatiu ideal i qualsevol sistema que no
haguem escollit lliurement és una imposició!
Ara bé, com solucionem aquest problema? Com podem evitar les
imposicions? Com podem garantir que cada família tingui llibertat per
elegir l’educació que vol pels seus fills? És el que intentaré respondre
en aquest article, proposant un sistema basat en la llibertat
educativa.
Actualment només els rics tenen llibertat per triar l’educació
dels seus fills i esquivar el sistema educatiu imposat per
l’estat. Per què? Doncs perquè tenen la capacitat de permetre’s anar
a una escola privada i, com a conseqüència, poden triar lliurement
entre un gran ventall de continguts, idiomes i mètodes
d’ensenyament alternatius, desmarcant-se d’aquesta manera del
“menú únic” en forma d’escoles públiques imposat per l’estat a la
gent amb menys recursos. Però… és possible que les famílies amb
pocs ingressos també puguin gaudir de la mateixa llibertat a l’hora de
triar escoles que els rics actuals? És clar que sí! Hem de tenir en
compte que l’educació pública no és gratuïta, sinó de
pagament. El que passa és que, al pagar-ho mitjançant els
impostos, ens despreocupem i acostumem a dir que és gratis.
Mentida! L’educació pública és inclús més cara que la privada! Segons
dades que podem consultar a l’INE i a l’Eurostat, una plaça a l’escola
privada té un cost mitjà de 4000 euros, mentre que el cost d’una
plaça a l’escola pública (hem de tenir en compte que depèn de la
comunitat autònoma en qüestió) es situa al voltant dels 6000 euros.
Què podem deduir d’aquí? Que si l’estat no ens “robés”, via impostos,
els diners que actualment van destinats a l’educació pública, la gran
majoria de persones es podrien permetre triar l’escola que desitgin,
sense haver d’anar sí o sí a la pública. Així doncs, la meva proposta
per aconseguir la llibertat d’elecció en matèria educativa és la
següent: PRIVATITZACIÓ DE L’EDUCACIÓ I XEC ESCOLAR.
1. PRIVATITZACIÓ DE L’EDUCACIÓ. Privatització. Aquesta
maleïda paraula per molts. Doncs bé, privatitzar les escoles és
un pas endavant per aconseguir la llibertat d’elecció: traiem les
mans de l’estat en una cosa tan important com és l’educació! O
és que sap l’estat millor que vosaltres el que necessiten els
vostres fills? Amb la privatització i la liberalització podrem
aconseguir que els actuals centres públics es converteixin en
centres privats amb diferents programes educatius per tal que
les famílies puguin escollir entre un ampli ventall d’oferta
educativa quan actualment, amb l’educació pública, com hem
dit, s’han de conformar amb el sistema públic imposat pels
governs. La privatització de l’educació permet que les diferents
escoles que han estat liberalitzades puguin adoptar el mètode
educatiu que desitgin (són interessats alguns mètodes
d’ensenyança educatius com el mètode Kumon, Montessori,
Waldorf, Doman, Sudbury…), decideixin les llengües en les
quals impartir les classes (castellà, català, basc, gallec, anglès,
xinès, rus, àrab… educació bilingüe, trilingüe…), proposin una
especialització primerenca o tardana… Tot això provocaria,
amb la baixada d’impostos corresponent (que ens tornin la part
d’impostos que paguem i ara van a l’educació pública), en
primer lloc, que totes les famílies puguin elegir l’educació
dels seus fills sense cap “menú” imposat per l’estat i, en
segon lloc, que la competència que es crearia, ara
inexistent, comportaria una millora general de
l’educació. No cal dir, que les escoles privades podrien estar
constituïdes com una societat mercantil, com una cooperativa
de professors, com una fundació, com una associació… Amb o
sense ànim de lucre. Privatitzar l’educació i permetre
totalment el home-schooling (educació a casa)
comportaria aconseguir una educació lliure.
2. XEC ESCOLAR. Ja hem explicat els avantatges de la
privatització de l’educació. Ara hem d’esbrinar com es podria
aconseguir que aquesta educació privada sigui universal, és a
dir, que ningú es quedi sense escolaritzar per no tenir prou
diners per pagar-se l’educació. Com es pot garantir això? Amb
el xec escolar. En què consisteix? Doncs bé, consisteix en que
l’estat entregui un xec, dotat amb una certa quantitat de
diners, a les famílies amb rendes més baixes i que pels seus
propis recursos no podrien pagar-se una educació privada, amb
la finalitat que puguin escolaritzar els seus fills. Posem per cas
que l’estat dóna a les famílies que no superin una quantitat
d’ingressos determinada un xec amb un valor de 6.000 € per a
que l’entreguin al centre educatiu en el qual vulguin matricular
al seu fill. Si l’escola elegida costa 7.000 €, hauran de posar
1.000 € de la seva butxaca; si l’escola triada costa 4.000 €,
podran estalviar els 2.000 € restants. Així doncs, el xec
escolar és un sistema perfecte per garantir que les
famílies amb ingressos més baixos també puguin triar
l’escola i el model educatiu que prefereixin d’entre l’oferta
que proporcioni el mercat i, lògicament, a un preu millor que
l’actual, ja que amb la competència entre escoles les tarifes
baixarien considerablement.
En resum, qualsevol llei educativa és una imposició perquè és
impossible que una d’aquestes lleis agradi a totes les famílies amb
fills en edat escolar i, per tant, s’ha d’avançar per aconseguir llibertat
educativa. Aquesta llibertat educativa només és possible amb la
privatització de l’educació (amb la seva respectiva baixada
d’impostos) per a que cada família pugui elegir lliurement, entre una
àmplia oferta, l’escola que més s’adequa a les necessitats dels seus
fills i “comprar” una plaça o, si ho prefereixen, poder educar els fills a
casa. També, lògicament, garantir la universalitat de l’educació
mitjançant el xec escolar, que serà entregat a les famílies amb menys
recursos per a que els seus fills puguin ser escolaritzats.
I l’estat?
L’estat lluny de la nostra educació, si us plau!