- Back to Home »
- Resposta a "la democràcia també falla"
Posted by : Unknown
dimarts, 28 d’abril del 2015
Voldria respondre l'article que criticava errors del sistema
democràtic actual a Espanya.
Abans que res partir de la base que té molts d'errors, però que
s'ha d'aclarir perfectament que no es tracta de la democràcia en sí,
sinó únicament de com Espanya la porta a la pràctica, per tant, no
és un article en contra de la democràcia (com indica en algun
moment), però en contra de com es aplicada en Espanya.
Basant-nos en que la línia d'argumentació es composa en quatre
crítiques, la resposta adient a aquest article hauria de criticar o
almenys enfocar les mateixes.
El primer punt es el de la “ignorància racional” en què es
planteja que el votant mai dedicarà tot l'esforç necessari per
tenir tota la informació rellevant per fer una votació plenament a
consciència perquè el seu vot mai serà decisiu. Clarament és un
argument que es basa en la percepció econòmica individualista en
què no es té un concepte del col·lectiu social més enllà que de
la suma d'individualismes. Mentre que la ideologia dominant ara
mateix en el camp de l'economia es basa en aquesta presumpció, la
resta de ciències socials, entre les quals està la política que
explica el model de democràcia representativa, tenen una concepció
de la societat bastant diferent en tal que és un col·lectiu amb
drets i deures i una important responsabilitat històrica. La gent es
preocupa per les minories, per l'atur o els desnonaments tot i que no
els afecti, no perquè siguin benèvols, sinó perquè el concepte de
pertànyer a un col·lectiu es present. Dit d'un altre forma, menys
directament aplicable a la realitat, el concepte de “gent” no és
la suma de persones, sinó una abstracció del concepte de
“comunitat”. Per tant, considerant aquesta perspectiva de la
societat com element propi (en la qual es basen la resta de ciències
socials, amb evidències històriques que la suporten) el fet de no
dedicar tot l'esforç necessari a deliberar el vot adequat no és
causa d'errors en la democràcia, sinó d'errors en la societat. S'ha
de recordar que a penes portem 40 anys de democràcia i que la
cultura democràtica en aquest país és ben pobre, però a mesura
que apareixen noves generacions, el compromís polític augmenta.
S'ha de mencionar també que els medis de comunicació, fidels a
aquesta manca de cultura democràtica, alimenten la falta de
deliberació a l'hora de votar.
El punt de “la influencia dels lobbies” defensa que la democràcia
no és efectiva perquè es perverteix constantment ja que està
dissenyada per satisfer a nombrosos grups que els donin el
recolzament democràtic que necessiten els partits per governar.
Posant un exemple interessant: quan les societats envelleixen les
propostes polítiques passen per millorar el sistema de pensions i
deixen de banda altres temes més importants.
Bé, coincideixo en què la influencia dels lobbies és molt
perjudicial per la democràcia en tant que la perverteix i acaba
sobreposant els interessos privats als comuns. Però aquest argument
en sí mateix (sempre i quan no s'en derivin altres connotacions) és
només vàlid quan l'acció del govern que afavoreix a un grup
determinat de persones no és escollida democràticament, ja sigui
perquè no entrava al programa o perquè en el seu defecte no s'hagi
escollit via referèndum. Ara bé, es sorprenent que un liberal
estigui en contra que la gent escolleixi lliurement el partit amb el
que més estan d'acord, entra dintre del seu judici determinar quina
és la millor proposta pel col·lectiu. Els partits polítics són al
cap i a la fi propostes ideològiques a les quals la gent decideix o
no utilitzant lliurement el seu criteri si donar-lis suport o no. Un
partit amb la proposta de millorar les pensions en un país amb una
població envellida és tant legitim com qualsevol altre proposta
política. S'ha de dir també que en els Estats del Dret hi ha una
sèrie de lleis sota les quals estan sotmesos tots els governs, i per
tant l'aplicació de polítiques que vulgui fer qualsevol govern que
ha arribat al poder a través de la demagògia quedarà sempre
obstaculitzada pel sistema legal que protegeix els drets humans i les
minories (sempre i quan parlem d'una democràcia).
Un altre debat seria dir si les persones sabrien diferenciar el que
és millor per ells o el que és millor pel país, comunitat,
municipi o unió de països, però entrar en aquest debat arriba
inevitablement a la resposta de la manca de tradició democràtica,
és a dir, el problema és de la societat, no del sistema.
El problema de la representació no vinculant critica que la gent
quan vota un partit no implica que estigui a favor de tot el
programa, i que per tant la representació no acaba sent ni molt
menys completa. Estic totalment d'acord, la democràcia
representativa és una democràcia de menú mentre que la democràcia
participativa és una democràcia a la carta. Això vol dir que si
algú sent devoció per les sardines al forn, haurà de demanar
aquest menú encara que no li agradi cap dels primers plats, mentre
que si fos a la carta demanaria les sardines del menú 1 i el cabrit
del menú 2 (tot és en sentit metafòric, evidentment). Hi ha un
motiu pel qual tant els restaurants com la majoria de sistemes
occidentals opten pel menú, i és el preu. Si s'han de debatre i
votar totes les propostes, això suposa un cost enorme, una saturació
dels medis i de la capacitat de les persones i un índex de
participació paupèrrim (és molt més senzill en països més
petits com Suïssa). Altrament, és cert també que la democràcia
hauria de posar a la disposició dels ciutadans sistemes que fessin
que la societat pugui decidir quins temes susciten tal sensibilitat
que només pugui ser tractada per la via de la democràcia
participativa.
La resposta dels últims punts, “miopia governamental” i “falta
d'incentius” és la mateixa que la del punt “la influencia dels
lobbies”, sempre i quan aquesta miopia és implícita en el
programa o és decidida democràticament passa a ser responsabilitat
de la societat si la consideren o no una bona decisió.
Responent a tots els punts m'agradaria dir que no estic del tot
d'acord amb el sistema de democràcia que tenim actualment a Espanya,
però tampoc ho estic amb els arguments amb els que se l'ha criticat
en el article “la democràcia també falla”, ja que la majoria
(tret del tercer amb el que n'estic d'acord) recauen en un problema
social més que en un problema del sistema, i les reformes que es
farien en el model democràtic per canviar aquest problema social
serien considerades (segurament amb raó) autoritàries. Possiblement
acabaré escrivint sobre com considero que hauria de ser la
democràcia per respondre de la millor forma a les seves funcions.