- Back to Home »
- La democràcia també falla
Posted by : C
dimecres, 22 d’abril del 2015

Als llibres de text d'economia trobem sovint un capítol dedicat a les "fallades de mercat", però gairebé no hi trobem "fallades d'estat" o "de democràcia" (ja que la majoria d'estats occidentals són considerats democràtics). Anem doncs a
discutir, punt per punt, per què la democràcia no és el millor
sistema possible. Els punts que tractaré són els següents:
ignorància racional, la importància dels lobbies, el concepte de
representació, la miopia governamental i la falta d'incentius
d'actuar eficientment.
Per explicar
el que s'anomena ignorància racional aplicat a la democràcia, cal
començar definint el concepte de bé públic. Per fer-ho, utilitzaré
la definició i un exemple del professor Sala-i-Marín, que es
caracteritza per explicar conceptes econòmics de manera senzilla.
Segons el professor, aquest tipus de béns «són aquells que
molta gent pot utilitzar alhora […] i quan un els utilitza, el
benefici és per a l'usuari però els costos es comparteixen entre
tots». I posa l'exemple de les terres pastura «Si les terres
de pastura són comunals (com l'eren el la Europa medieval), l'herba
que menja la meva vaca em beneficia a mi, el propietari, perquè
permet que la meva vaca doni millor llet o millors vedelles. No
obstant això, la destrucció que genera la meva vaca [cost] quan
menja, és compartida per tots els propietaris de vaques ja que elles
es queden sense pastura per menjar». En democràcia, a l'hora
d'enfrontar un procés electoral, passa quelcom semblant, però a la
inversa. Tots estaríem d'acord en què el votant perfecte seria
aquell qui segueix l'actualitat política a la premsa, es llegeix
tots els programes electorals, compara totes les propostes i fets
dels partits polítics i, després d'una profunda reflexió que pot
durar dies, vota. Això, que seria ideal, ningú ho fa. Per què?
Doncs perquè al tractar-se la democràcia d'un «bé públic a
la inversa», no hi ha incentius per fer-ho. El votant perfecte, al
informar-se, deliberar i votar, està assumint tot el cost, però el
benefici no és tot per ell sinó que és compartit amb els altres
més de 20 milions de votants. En l'argot econòmic diríem que es
privatitza el cost i es socialitza el benefici. T'interessaria un
negoci en el què has de realitzar una gran inversió inicial tu sol
i, si hi ha beneficis, els has de compartir amb milions de persones
que ni coneixes? La resposta general és no. No obstant això, hi ha
un cas en què el benefici de votar es maximitzaria i el benefici que
obtindria el votant en qüestió seria significant: el cas en què el
seu vot sigui el decisiu. Només hi ha un problema: això és gairebé
impossible(*). A les eleccions generals a Espanya de 2011 hi van
haver, aproximant, 25 milions de vots. La probabilitat de què el teu
vot sigui el decisiu és de 1/25.000.000, és a dir, 0'000004%. És
250 vegades més probable que et toqui la loteria o 5.000 vegades més
probable que et moris en un accident de cotxe ¡anant a votar! És a
dir, si en les últimes eleccions no haguessis votat, o haguessis
votat totalment el contrari, ¡el resultat hagués estat el mateix!
Com veiem, al ser el benefici de votar insignificant, el que acaba
passant és que allò racional en un procés electoral és ser un
passota (votar sense coneixement de causa o no votar). Degut a
la falta d'incentius que tenim al votar amb coneixement de causa,
acabem votant basant-nos en elements emotius o trivials. Es
produeix una futbolització de la política i de la democràcia.
Igual que per un culer els del Barça són «els bons» i els del
Madrid «els dolents», el mateix efecte es produeix entre
determinants votants. El vot emotiu i trivial, de bons i dolents, es
pot veure clarament en famílies afectades per la Guerra Civil.
S'associa el PP amb el franquisme (molts dels seus socis van ser
càrrecs polítics de la dictadura) i al PSOE amb la Segona República
(va ser un dels partits republicans més importants en aquest
període). Un nét d'un republicà afusellat per Franco mai de la
vida es plantejarà votar al PP, ja que ho associarà ràpidament amb
els qui van acabar amb la vida del seu avi, encara que en el seu
programa (ni se'l llegirà) hi hagin més propostes del seu interès
que les del programa del partit que vota. El mateix en el cas d'un
catòlic que vota a la dreta i no es planteja votar al PSOE ni a IU
per les salvatjades que va fer part de l'esquerra durant la guerra
civil en contra els religiosos. Per acabar posant un exemple de vot
emotiu, un votant catalanista que desitja, per sobre de tot, la
independència de Catalunya per motius purament emocionals, ni es
plantejarà llegir el programa de Ciutadans, ni molt menys votar-lo,
encara que coincideixi amb ells en un 90% i, en canvi, només tingui
un punt en comú amb el partit que dona suport. Resumint, no tenim
incentius per un vot informat i raonat, i acabem votant per elements
emotius o trivials, cosa que provoca que el resultat de les eleccions
no sigui l'ideal.
Un altre
de les fallades de la democràcia és la presència i la influència
dels lobbies. Aquests grups tenen la característica d'unir sota
el mateix paraigua a individus que tenen un mateix interès
prioritari i, al ser prou nombrosos, influeixen fortament al poder
polític per tal d'aconseguir privilegis a canvi de vots. Els
candidats polítics no estan interessats en el votant individual
normal i corrent. El seu únic vot els aporta molt poc, no els farà
guanyar l'elecció (ja hem vist que el fet que un partit guanyi per
tan sols un vot de diferència és gairebé impossible). En canvi, el
vot dels milers de persones que formen part d'aquests grups d'interès
els poden aportar moltíssim, i fins i tot els poden resultar imprescindibles per a obtenir una victòria electoral. Els polítics, doncs, es concentren en
aconseguir el vot d'aquests col·lectius més o menys concentrats i
organitzats prometent concedir-los privilegis, o mantenint-los en cas
que ja els tinguin, augmentant el benefici dels grups en qüestió,
en comptes de centrar-se en el benefici comú. El cost d'aquests
privilegis als grups d'interès queda diluït entre els milions de
contribuents, però el benefici el gaudeix tan sols el «lobby».
Exemples de grups privilegiats d'interès poden ser els petits
comerciants, els funcionaris, l'Església Catòlica, els sindicats,
les patronals, pensionistes, cinema, etc.(**) Qui proposi treure
privilegis a algun d'aquests grups, perdrà el vot dels seus membres.
Per què cap partit, o gairebé cap, proposa la tan necessària
liberalització d'horaris comercials a Barcelona? Perquè qui ho faci
perdrà el suport dels petits comerciants. Per què cap partit
proposa l'eliminació dels privilegis dels quals gaudeixen els
funcionaris i passar a tractar-los com a treballadors d'una empresa
privada? Perquè qui ho faci perdrà el suport de tots els
funcionaris. Per què els partits polítics japonesos realitzen
tantes propostes a favor dels jubilats i tan poques per la gent jove?
Perquè la piràmide de població del Japó s'està invertint, hi ha
molts més jubilats que joves, i els polítics no volen perdre una
bossa tan considerable de vots. Mentre els polítics es concentren en
acontentar als grups privilegiats d'interès, sovint s'obliden de la
«majoria silenciosa».
A més a més, també hem de tenir en compte el problema que té l'efecte de la
representació no vinculant. De fet, més que un error de la
democràcia en general, és una fallada de la democràcia
representativa. Un dels problemes és que al votar no elegim sobre
qüestions concretes, sinó que votem partits que tenen un programa
que no és res més que un pack de propostes a les que hem de donar
suport en la seva totalitat al moment de votar a la candidatura.
Algunes propostes les compartim, altres no, però no podem fer
esmenes i, per tant, al votar, generalment estem acceptant propostes
a les que no donem suport. El segon problema és que un cop els
candidats dels partits són «representants del poble» poden fer el
que vulguin. El programa electoral que has votat pot ser incomplet en
qualsevol moment per part del governant sense que aquest fet tingui
cap conseqüència. En el sector privat, en canvi, els contractes són
d'obligat compliment, i existeix una tercera part que s'encarrega que
aquest contracte es compleixi. Abans
de la Revolució Francesa (origen de tots els nostres mals, mai és
mal moment per recordar-ho), el que predominava era el
mandat imperatiu. El mandat imperatiu consisteix en què el
representat elegeix a una persona per tal de transmetre i defensar
obligatòriament la decisió ja deliberada i presa pel
representat. Explica Miguel Anxo Bastos en una de les seves conferències, que el Rey Carles V va fer reunir a les Corts a La Corunya
(després de ser expulsats de Santiago de Compostel·la) per aprovar
un nou tribut. El tribut es va aprovar subornant als procuradors,
que havien estat indicats pel poble de votar contràriament a la
creació del impost. A l'assabentat-se, els procuradors van ser
penjats als seus pobles per trencar el sagrat principi de mandat
imperatiu. En la meva opinió, doncs, el mandat imperatiu és molt
més just que el concepte modern de representació pel fet que reflexa obligatòria i de manera clara la voluntat del representat. Però si es desitgés,
sense canviar de sistema, la opció de castigar al representat que no
compleix amb el programa, una bona opció és incorporar el recall,
un element que permet portar a votació la decisió de cessar o no a
un càrrec públic, un cop s'han recollit determinat nombre de
signatures (encara que, insisteixo, això seria maquillar els
defectes del sistema però no substituir-lo).
El fet que la gestió pública sempre
estarà orientada al curt termini constitueix un altre dels errors. Per què? Doncs perquè els
nostres governants pateixen una mena de miopia que no els permet
pensar a més de quatre anys vista, que és quan tenen eleccions. Què
passa si, per al bé de l'economia d'un país, el partit de govern ha
de fer dures reformes, que són impopulars i comporten sacrificis
immediats, però que poden arribar a ser beneficioses a llarg
termini? Probablement, encara que no sempre, el més normal és que
perdi les següents eleccions (***). Per tant, existeix l'incentiu
per part dels polítics d'actuar a curt termini i de prendre mesures
que maximitzaran els seus vots, però no el benefici de la societat.
Es poden proposar solucions per tractar d'arreglar aquest problema,
però no sempre funcionen. Per exemple, se sol dir que als Estats
Units la limitació del càrrec de President a dos legislatures fa
que el President, si és votat per segon cop, pugui governar amb
l'objectiu de deixar un bon llegat al país a llarg termini, al no veure's mai més
lluitant per la reelecció. No obstant, aquest argument no sempre
funciona. A Mèxic, per exemple, l'últim any del mandat d'un govern
és conegut com a “Año Hidalgo” (chingue a su madre el que deje
algo), fent referència a que, com precisament no s'han de tornar a
presentar a la reelecció, despilfarren i aprofiten el càrrec per
beneficiar-se a si mateixos, caient en corrupció. Deuen haver moltes
més solucions per arreglar aquest problema, però sempre seran
maquillatge i no solucions finals. El problema de la miopia
governamental no el solem trobar, per posar dos exemples, en la
empresa privada i en la monarquia absoluta. La gestió per part
d'empreses privades mitjançant la funció empresarial a través del
mercat, sense tenir la necessitat de caçar vots dels diferents grups
d'interès ni de tenir un horitzó temporal curt, provoca que puguin
realitzar les mesures, projectes i inversions que són beneficioses
per l'empresa a llarg termini en lloc de centrar-se en l'efecte
immediat. Amb una monarquia absoluta, si pensem en ella com una
propietat privada d'un individu sobre l'estat, passa quelcom semblant
(abans de la Revolució Francesa, cap rei va cobrar més del 10%
d'impostos i els seus deutes eren bastant baixos si els comparem amb
els actuals)
Per últim,
i ho mencionaré sense aprofundir-hi gaire, tenim la carència
d'incentius per actuar d'una manera eficient. Polítics i buròcrates
utilitzen diner aliè al prendre decisions i al invertir, cosa que
comporta una sèrie d'incentius perversos que a la vegada portaran
ineficiència. Un empresari, si inverteix malament, ho paga ell; un
polític, si fa quelcom malament, ho paguem els altres. A més a més,
ens trobem un problema, quan es crea un organisme públic, encara que
sigui totalment inútil, és molt difícil que s'acabi eliminant. Per
tant, ineficiència i expansió de l'estructura estatal són
conseqüències de la gestió pública democràtica.
Malgrat tots
els problemes, trobar una alternativa a la gestió pública
democràtica és un tema complex, on encara hi ha molt per
investigar. Acabaré l'article amb la famosa frase de Churchil, «La democràcia és la pitjor forma de govern, excepte
totes les altres formes que ja han estat provades».
(*) Hi ha hagut algun cas on s'ha decidit el resultat d'una elecció per un sol vot. Per informació extra aquí: http://www.nber.org/papers/w8590.pdf i
(**) Hi ha
grups (petits botiguers, jubilats, funcionaris...) que poden ser
defensats perfectament per tots els partits siguin del color que
siguin. Però hi ha altres sectors (Església Catòlica, LGBT,
sindicats, patronals...) en què no tots els partits poden defensar
els privilegis de tots al existir un trade-off (si vols donar
privilegis a l'Església Catòlica per obtenir el vot als seus fidels
no pots, a l'hora, concedir drets o privilegis als homosexuals; si
vols donar privilegis a la patronal, no podràs donar-los als
sindicats). En aquest cas, cada partit s'especialitza en un grup
diferent (veure paper del professor Giacomo Ponzetto
http://crei.cat/people/ponzetto/strategic_extremism.pdf). Tot i
aquest incís, cal dir que l'argument exposat a dalt segueix sent
vàlid: cada partit s'especialitza en un lobby per captar els seus
vots, i oblida a la majoria de ciutadans que no estan enquadrats en
cap grup d'interès.
(***) Em ve
al cap el govern socialdemòcrata a Alemanya, abans que arribés
Angela Merkel al govern.